Impact van Islamofobie op moslim vrouwen in Nederland

door Mariska Jung

Het onderzoek richt zich met name op de arbeidsmarktpositie van moslim vrouwen, en racistisch fysiek en verbaal geweld tegen moslim vrouwen. Daarbij probeer ik inzichtelijk te maken dat islamofobie tegen vrouwen die als moslima herkenbaar zijn vanwege hun islamitische kleding langer gaande is dan doorgaans gedacht wordt, onder andere op basis van zaken die door de Commissie Gelijke Behandeling en later het College voor de Rechten van de Mens besproken zijn. Ook heb ik verschillende moslima’s en moslim initiatieven geïnterviewd, om een meer kwalitatieve beschrijving te krijgen van hoe islamofobie tegen moslim vrouwen in Nederland eruit ziet en ervaren wordt. Een discussie van de nationale en internationale wettelijke en beleidsmatige context moet vervolgens aangeven waar er ruimte is voor verbetering.

Uiteindelijk pleit ik ervoor dat binnen de huidige beleidsplannen en inspanningen om arbeidsmarktdiscriminatie te bestrijden, er meer specifieke aandacht komt voor discriminatie op grond van religie en hoe dit vrouwen die islamitische sluiers dragen kan treffen. Ook geef ik aan dat het nodig is om de gender dynamiek in islamofobisch fysiek en verbaal geweld te erkennen, zodat islamofobie meegenomen kan worden binnen beleidsplannen en activiteiten van de overheid en maatschappelijke organisaties om geweld tegen vrouwen te bestrijden. Tot slot wijs ik er op dat ongedocumenteerde moslim vrouwen en zwarte moslim vrouwen mogelijk een extra kwetsbare positie in de Nederlandse samenleving hebben, vanwege hun ‘illegaliteit’ of vanwege dubbele discriminatie op grond van huidskleur, ‘ras’, religie en gender. Hier zou meer onderzoek naar gedaan kunnen worden.

Rapport: http://www.enar-eu.org/IMG/pdf/forgotten_women_report_netherlands_-_final.pdf

Factsheet Nederlands: http://www.enar-eu.org/IMG/pdf/factsheet-netherlands-final.pdf

Factsheet Engels: http://www.enar-eu.org/IMG/pdf/factsheet_netherlands_-_en_final.pdf

Meer informatie over het project: http://www.enar-eu.org/Forgotten-Women-the-impact-of-Islamophobia-on-Muslim-women

Posted in Uncategorized | Comments Off on Impact van Islamofobie op moslim vrouwen in Nederland

Verslag bijeenkomst “Veiligheid van LHBT vluchtelingen in de AZC’s

Na de bijeenkomst van afgelopen zaterdag 21 november die over LHBT vluchteling ging, kreeg ik van hen de horen dat ze heel blij waren, niet omdat er over hun probleem werd gediscussieerd, maar omdat ze de sfeer leuke vonden en vooral dat ze elkaar hebben ontmoeten.

Volgens mij ze waren blij omdat ze voor een moment veilig zich hebben gevoel onder elkaar.

Er werd in ieder geval over de veiligheid gepraat, maar nog geen vast afspraken met politici en COA zijn gemaakt. Het was duidelijk voor panelleden dat er een snelle oplossing moeten komen.

Volgens P. Schults van COA, er wordt aandacht besteed aan LHBT vluchtelingen en COA doet haar beste om deze doelgroep de nodige veiligheid aan te kunnen bieden. Mw. L. Voortman begrijpt de probleem goed en zal kijken naar mogelijkheden.

Over twee weken gaat Secret Garden met tweedekamer leden weer hierover praten. We blijven geloven dat er op dit moment alleen maar twee oplossingen die snel moeten gerealiseerd worden;

1- Een opvang locatie voor LHBT vluchtelingen in Amsterdam openen.

2- Of LHBT vluchtelingen bij gastgezinnen plaatsen en de nodige voorzieningen verlenen

Als de COA in de komende maanden/jaren de veiligheid in de AZC’s kan garanderen, dan kunnen LHBT vluchtelingen gewoon overal geplaatst worden.

In deze video die door Menne Vellinga gemaakt, geeft u een uitgebreid overzicht over de bijeenkomst:

Posted in Uncategorized | Comments Off on Verslag bijeenkomst “Veiligheid van LHBT vluchtelingen in de AZC’s

Oproep

De afgelopen weken heeft u zeker op het nieuws gezien of gehoord over vluchtelingen die naar Nederland zijn gekomen. Een klein deel van hen heeft lesbische, homoseksuele, biseksuele of transgender gevoelens. Ze vertrekken naar een ander land in de hoop dat ze daar wel menswaardig kunnen leven. Ze vragen asiel aan in de verwachting dat hun leven eindelijk zal verbeteren. Helaas pakt het vaak anders voor hen uit. In Nederland belanden ze in één van de asielzoekerscentra (AZC) waarbij het herhaaldelijk voorkomt dat ze door andere asielzoekers worden lastig gevallen, bedreigd en in elkaar geslagen.

Stichting Secret Garden krijgt dagelijks berichten van de slachtoffers, die vanwege hun seksuele geaardheid binnen de AZC’s worden gediscrimineerd, beledigd en bedreigd door andere mede asielzoekers. Secret Garden heeft altijd de incidenten bij COA Rijswijk (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) aangemeld, maar helaas kan de COA de veiligheid van deze categorie vluchtelingen niet garanderen. Verder hebben we bij de tweede kamer aangeklopt om daar steun te zoeken, maar onze zorg had geen prioriteit. Er werd wel gepraat met de overheid, maar nooit een adequate oplossing gevonden om deze situatie onder controle te krijgen. Sterker nog, het geweld tegen LHBTI’s neemt elke dag toe.

Hoe dan ook, Secret Garden heeft genoeg van de zinloze communicatie met COA en overheid en is gestapt naar een advocaat om te kijken of er eventueel een rechtszaak kan gestart worden om de veiligheid van LHBTI’s te verbeteren.

Op dit moment hebben we 18 vluchtelingen (14 homo mannen en 4 transgenders) die het geweld binnen de AZC dagelijks meemaken en we willen hen en zo snel mogelijk naar een andere veilige plek verplaatsen. Misschien kunt u iemand een tijdelijk onderdak bieden.

Als u iets kunt betekenen voor deze groep kunt u contact met ons opnemen.

Het kan ALLEEN via e-mail: info@stichtingsecretgarden.nl

Het zou fijn zijn als u dit bericht in uw netwerk kunt/wilt verspreiden?

Posted in Uncategorized | Comments Off on Oproep

Feest/Party

Dear Secret Garden participant,

You might have met us during the last two gatherings at het Leger des heils, but also an hello to the ones who haven’t!
We are five students at the HVA (hogeschool van Amsterdam) and we are planning an event for which we would like to invite you. We gathered all the idea’s of the members of the groups we met the last few times and put them together to organize a nice ‘Get Together’. The exact planning we want to keep a secret, but there will be food, talking and music. We would love it if you would come too!

You are welcome on:
Sunday the 5th of April
17:00 – 22:00 (make sure to be on time for the whole program)
At activiteitencentrum Reel
Tussen de Bogen 16, Amsterdam.
(http://goo.gl/maps/FBRbY)

Can’t find it? Call Marloes 06-52147241.

For the people that want to drink alcohol:
The venue allows the drinking of alcohol, but we ask you kindly to bring your own booze.

Did we get you excited yet? Send a mail to Emir if you want to come and join us.

Hopefully we’ll see you on the 5th!

Posted in Uncategorized | Comments Off on Feest/Party

Coming out and then?

Violence, forced ‘medical aid’ and honour killings. Those are the consequences lesbian and bisexual women with an Islamic background have to deal with once they have decided to come out of the closet.

Secret Garden supports LHBT people on an individual basis and has seen many of these women. We have, however, noticed, that this group of women does not keep in contact with us nor with each other on a regular basis. After six month we see nor hear from anymore.

Secret Garden conducts a research as to find out the reasons behind this lack of continuity, as she would like to stimulate these women to keep gathering and participate in the emancipation of lesbian and bisexual women with an Islamic background.

For this research we have set up an electronic questionnaire. We would like to ask all lesbian and bisexual women with an Islamic background (this can mean that you are either Islamic yourself or that you have grown up in a primarily Islamic culture) to fill out this questionnaire. Please click here for the questionnaire:

We would be very grateful if you would fill out the questionnaire. It won’t take more than ten minutes of your time.

The results will be presented anonymously both in a report and in a short documentary. We will also organize a debate about the topics mentioned in the questionnaire, so as to bring different ideas forward, and discuss and evaluate them together. Participants to this debate, which will take place on March 6th, will be politicians, journalists and people from our organisation. The documentary will be shown during this debate.

By way of this debate we hope to participate in the emancipation of lesbian and bisexual women with an Islamic background in Dutch society.

We would like to thank you in advance for your collaboration and we hope to welcome you in March at our debate!

Posted in Uncategorized | Comments Off on Coming out and then?

LHBT IRAKEZEN IN GEVAAR

Paar weken terug het IND de Irakezen asielzaken aangehouden tot 15 oktober 2015.
De staatssecretaris dhr. F. Teeven wilt de situatie in Irak onderzoeken. In dit nieuwe rapport die gisteren was gepresenteerd geeft een duidelijke overzicht over de huidige situatie in Irak.
Dhr. F. Teeven moet onmiddellijk een status aan Irakese LHBT verstrekken.

meer over het rapport in PDF versie: http://iglhrc.org/files/ComingOutDeathSentence_Iraq.pdf

Posted in Uncategorized | Comments Off on LHBT IRAKEZEN IN GEVAAR

Sabrina Jalees Shares The Story of Coming Out To Her Muslim Family

Coming out is never easy — but when compounded by cultural expectations, the path to living as one’s authentic self can be a tumultuous one.

Comedian Sabrina Jalees was aware of her gay identity her entire life. In this heartwarming video from Moral Courage, she discusses how she found the strength to share this part of herself with her half-Swiss and half-Pakistani family.

“I came out to my parents because I wanted to keep my relationship with them,” Jalees said in a statement sent to The Huffignton Post. “The world needs more examples of positive, proud, gay humans. We owe it not just to ourselves to come out, but to the world around us.”

Jalees’ Pakistani father reacted in the way that any young person coming out to their parents would hope.

“It was a sudden shock but are you going to ignore that fact of life and be tied to your belief and lose a relationship in the process or are you going to think beyond?” he asked.

Check out the video above to hear more.

Want to see more stories of empowerment from Moral Courage? Visit the organization’s Facebook, Twitter or YouTube page.

Posted in Uncategorized | Comments Off on Sabrina Jalees Shares The Story of Coming Out To Her Muslim Family

Potverdomme

secret1

Homoseksualiteit is nog altijd een moeilijk onderwerp binnen de moslimgemeenschap. Maar vanuit die gemeenschap zijn er steeds meer initiatieven om homoseksualiteit bespreekbaar te maken. Een van deze initiatieven is de stichting Secret Garden. Ik ging bij deze stichting langs in het Wereldhuis te Amsterdam om te praten met vrijwilligers en cliënten.
Bij binnenkomst was ik enigszins in verwarring. De ruimte leek op een woonkamer waar mensen, voornamelijk islamitische mannen, over alledaagse onderwerpen zaten te praten in verschillende talen. ‘Ja, dit is een soort van wachtkamer’, legt een vrouw mij uit. Deze vrouw blijkt Carla Pieters te zijn, een van de vrijwilligers van Secret Garden. Carla houdt de mensen in de wachtkamer graag gezelschap: ‘Ze wachten hier totdat Emir ze komt halen.’

p1050075
Emir is de grote man achter deze stichting: ‘Ik heb Secret Garden opgericht om jongeren uit onze doelgroep te bereiken, met elkaar in contact te brengen en op te komen voor hun belangen. We begonnen als Werkgroep die trainingen en bijeenkomsten organiseerde, maar sinds 2008 zijn we een zelfstandige stichting.’ Elke maandag en vrijdag kunnen mensen bij de stichting aan de Nieuwe Herengracht terecht om in gesprek te gaan met Emir over hun situatie waarna ze de nodige hulp aangeboden krijgen.
Carla vertelt dat de stichting geheel vrijwillig is: ‘We hebben een groot netwerk opgebouwd. We krijgen geen subsidie, dus ook alle advocaten en psychologen in ons netwerk doen dit vrijwillig.’ Carla is inmiddels al twee jaar vrijwilliger: ‘Er logeerde drie jaar geleden een man uit Oekraïne bij mij. Toen we de stad af gingen om hulp voor hem te zoeken, kwamen we bij Secret Garden terecht. Ik vond dit zo’n goede stichting, dat ik nooit meer ben weggegaan.’

Elke maandag en vrijdag kunnen LHBT’ers met een etnische afkomst bij het Wereldhuis binnenlopen
‘De meeste homoseksuelen komen hier getraumatiseerd aan, door wat ze hebben meegemaakt in hun vaderland’, zegt Carla. LHBT immigranten worden bij Secret Garden vaak geholpen met zaken als de inburgeringscursus, sociale zaken en huisvesting. Daarnaast organiseert de stichting elke maand een thema-avond, waar iedereen welkom is en iedereen zichzelf kan zijn.
Een van de cliënten die ik vandaag tegenkwam, is Amar. Amar is drie jaar geleden gevlucht uit Bagdad: ‘Nederland is echt fantastisch. In Bagdad zijn nergens regels en wetten voor, dus als homoseksueel ben je in gevaar. De mensen bepalen hun eigen regels. De cultuur keurt het ontzettend af, er wordt nooit over gesproken.’ Deze afkeer zal nooit veranderen, zegt Amar: ‘Ook al komen hele families uit een islamitisch land hier wonen, dan gedragen ze zich vaak alsof ze nog in dezelfde cultuur leven.’
Een andere man vertelt mij dat hij is gevlucht uit Irak omdat hij voor zijn leven vreesde: ‘Ik heb drie keer een pistool op mijn hoofd gehad omdat ik homoseksueel ben. Drie van mijn vrienden zijn om die reden vermoord. Dit was voor mij de doorslag om te vluchten.’ Wel vond hij het erg moeilijk om mensen te vertrouwen: ‘Ik vertrouwde niemand meer, zelfs deze stichting niet. Dit kwam doordat ik slechte ervaringen had met een stichting in Irak. Maar Emir is zo’n ontzettende goede man, dat hij mijn vertrouwen al snel gewonnen heeft.’
Een stichting als Secret Garden lijkt erg nodig te zijn. Wanneer je uit een ander land komt en je jezelf niet geaccepteerd voelt, lijkt het mij ontzettend fijn om steun en hulp van zo’n stichting te krijgen, zodat je daarna eindelijk een leven kunt opbouwen zonder zorgen.
Volgende keer op Potverdomme: interview met Ilias Zian, een biseksuele Marokkaanse Nederlander en de initiatiefnemer van de eerste Marokkaanse boot die deze zomer mee heeft gevaren tijdens de Gay Pride.
www.potverdomme.wordpress.com

Posted in Uncategorized | Comments Off on Potverdomme