Oproep

De afgelopen weken heeft u zeker op het nieuws gezien of gehoord over vluchtelingen die naar Nederland zijn gekomen. Een klein deel van hen heeft lesbische, homoseksuele, biseksuele of transgender gevoelens. Ze vertrekken naar een ander land in de hoop dat ze daar wel menswaardig kunnen leven. Ze vragen asiel aan in de verwachting dat hun leven eindelijk zal verbeteren. Helaas pakt het vaak anders voor hen uit. In Nederland belanden ze in één van de asielzoekerscentra (AZC) waarbij het herhaaldelijk voorkomt dat ze door andere asielzoekers worden lastig gevallen, bedreigd en in elkaar geslagen.

Stichting Secret Garden krijgt dagelijks berichten van de slachtoffers, die vanwege hun seksuele geaardheid binnen de AZC’s worden gediscrimineerd, beledigd en bedreigd door andere mede asielzoekers. Secret Garden heeft altijd de incidenten bij COA Rijswijk (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) aangemeld, maar helaas kan de COA de veiligheid van deze categorie vluchtelingen niet garanderen. Verder hebben we bij de tweede kamer aangeklopt om daar steun te zoeken, maar onze zorg had geen prioriteit. Er werd wel gepraat met de overheid, maar nooit een adequate oplossing gevonden om deze situatie onder controle te krijgen. Sterker nog, het geweld tegen LHBTI’s neemt elke dag toe.

Hoe dan ook, Secret Garden heeft genoeg van de zinloze communicatie met COA en overheid en is gestapt naar een advocaat om te kijken of er eventueel een rechtszaak kan gestart worden om de veiligheid van LHBTI’s te verbeteren.

Op dit moment hebben we 18 vluchtelingen (14 homo mannen en 4 transgenders) die het geweld binnen de AZC dagelijks meemaken en we willen hen en zo snel mogelijk naar een andere veilige plek verplaatsen. Misschien kunt u iemand een tijdelijk onderdak bieden.

Als u iets kunt betekenen voor deze groep kunt u contact met ons opnemen.

Het kan ALLEEN via e-mail: info@stichtingsecretgarden.nl

Het zou fijn zijn als u dit bericht in uw netwerk kunt/wilt verspreiden?