Zaak-duiveluitdrijving: wie gooide kokend water over Layla?

Zaak-duiveluitdrijving: wie gooide kokend water over Layla? Slachtoffer Layla Hachichi. Foto: GVA

De correctionele rechtbank van Antwerpen buigt zich vanaf vandaag over de duiveluitdrijving die de 18-jarige Layla Hachichi fataal werd. Het openbaar ministerie vervolgt zowel gebedsgenezer Othman G. als de ouders van het meisje, omdat ze tijdens de duiveluitdrijving ernstige brandwonden zou hebben opgelopen.

Layla Hachichi stierf op 30 november 2009. De dood van de studente, die school liep aan het Sint-Lievenscollege, veroorzaakte heel wat ophef. Het meisje stierf naar alle waarschijnlijkheid als gevolg van een reeks behandelingen door gebedsgenezer Othman G., een man met groot aanzien binnen de Marokkaanse gemeenschap van Antwerpen.

Het openbaar ministerie denkt dat Layla tijdens een van die sessies voor ‘duiveluitdrijving’ werd overgoten met kokend water. Het feit dat de speurders tijdens een huiszoeking in het ouderlijke huis in de buurt van het Sint-Jansplein een waterkoker vonden, lijkt die these te onderschrijven.

Over het motief van de ouders om Layla naar een duiveluitdrijver te sturen, is ook heel wat inkt gevloeid. Het meisje kampte al een tijdje met fysieke en psychische klachten.

Een andere these die werd onderzocht is dat Layla in de knoop lag met haar seksuele geaardheid.

De studente zou aan vriendinnen hebben verteld dat ze lesbienne was en dat haar ouders haar wilden genezen van haar geaardheid. De holebi-organisatie Cavaria stelde zich daarom burgerlijke partij in de zaak.

Postuum psychiatrisch onderzoek

Het onderzoek in het gevoelige dossier sleepte vijf jaar aan, omdat het parket de omstandigheden zeer grondig liet onderzoeken. Zo werd een college van deskundigen aangesteld die Layla Hachichi aan een postuum psychiatrisch onderzoek moesten onderwerpen.

De cruciale vraag blijft evenwel wie de brandwonden bij Layla veroorzaakte. Othman G. houdt vol dat hij enkel Koran-verzen heeft voorgelezen. De verwondingen zouden bijgevolg zijn toegebracht na zijn gebedssessies.

Ook de de halfzussen van Layla – haar vader was een weduwnaar met kinderen die later hertrouwde – hebben zich in de zaak burgerlijke partij gesteld tegen de gebedsgenezer én hun ouders. Zij worden vertegenwoordigd door Jef Vermassen en Walter Damen.

Lees meer in de donderdagkrant van Gazet van Antwerpen