Pride Photo Award 2014 // Kunst & cultuur

01-BOY-©-Parisa-Taghizadeh

Vrijdag 29 augustus ontving de in Nieuw-Zeeland geboren fotograaf Parisa Taghizadeh de Pride Photo Award 2014 voor een foto uit haar serie ‘Boy’ (zie afbeelding), bij de opening van de tentoonstelling met de winnaars van 2014 in de Oude Kerk in Amsterdam. ‘The otherness of individuals‘, zo omschreef juryvoorzitter Simon Njami (Kameroen, Frankrijk) de rode draad van deze vierde editie, waarvoor de jury 3.600 foto’s van 375 deelnemers uit 62 landen  moest doorspitten. En ze zochten niet alleen mooie foto’s, maar ook beelden die je naar je strot grijpen.

Taghizadeh’s winnende serie portretteert haar zoon die op zijn vijfde hield van dingen die doorgaans met meisjes worden geassocieerd. De serie onderzoekt wat jongetjes wel en niet mogen voor de wereld hen dwingt zich te gedragen zoals de samenleving dat van een man verwacht. De tentoonstelling is opgedeeld in vier categorieën: drie omen ieder jaar terug (documentaire, gender en de open categorie) en de vierde wisselt ieder jaar. Dit keer is dat ‘Getting Close’, waar de Brit James M. Barett als winnaar uit de bus komt met ‘Harsh Beautiful‘: een serie markante mannenprotretten. In de categorie ‘Open’ wint de Italiaan Aldo Solingo voor zijn indringende reeks ‘Let them show their faces‘, fraaie en tegelijkertijd angstaanjagende gezichtsomtrekken tegen een zwarte achtergrond. Het is een commentaar op foto’s van Oegandese LHBT activisten die op Facebook te zijn zijn met de ondertitel ‘Hang them‘.

Aangrijpend is ook de serie ‘Homophobia in Russia‘ van de Deen Mads Nissen, over het dagelijks leven in een homofoob land. ‘Een voorbeeld van wat er fout gaat in deze wereld’, aldus Njami. Hij krijgt er de tweede prijs voor in de categorie ‘documentaire’. In de categorie ‘Gender’, valt naast het winnende ‘Boy’ van Taghizadeh de serie ‘Wonderland’ van de Spanjaard Álvaro Laiz op: transgenders in het oerwoud in Venezuela. Njami: ‘Transgenders verwacht je in de grote stad, maar deze foto’s laten zien dat ze ook op andere plekken in de wereld te vinden zijn.’ Onder speciale vermeldingen valt het werk op van de Italiaan Vinana Peretti: foto’s van een transgender achter de schermen tijdens een miss-verkiezing In Colombia: de eenzaamheid, het nagelbijten en uiteindelijk de euforie als ze wint.

De tentoonstelling is te bezichtigen van zaterdag 30 augustus tot en met zondag 26 oktober 2014 in de Oude Kerk te Amsterdam op het Oudekerksplein. Openingstijden: van maandag tot zaterdag van 10.00 tot 17.30 uur en zondag van 13.00 tot 17.00 uur. Pride Photo Award is een initiatief van COC Amsterdam, IHLIA en Stichting Homomonument. Foam (Fotografiemuseum Amsterdam) en World Press Photo adviseren en ondersteunen ons. Pride Photo Award 2014 wordt gefinancierd door SNS REAAL Fonds, Prins Bernhard Cultuur Fonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Van Doorne, Akzo Nobel, Lloyd Hotel, Trut Fonds.

Door Erik Feenstra op , in de categorie Kunst & cultuur en Media & literatuur.